Виготовлення відливу з бронзи або латуні передбачає декілька етапів.
Виготовлення моделі для відливу в залежності від використання способу відливу відрізняється етапами, а також способом виготовлення моделей.
1. При відливі в утверджувальні форми:
– модель виготовляється з глини, пластиліну або іншого гнучкого матеріалу, якому можливо надати певну форму, хоча б на невеликий проміжок часу;
– якщо модель виготовляється з глини, процес ускладнюється виготовленням додаткової гіпсової форми, з якої виготовляється гіпсова модель;
– модель з гіпсу обов’язково доробляється автором (авторська проробка), оскільки відлив у металі буде повністю відповідати гіпсовій формі.
– Після цього етапу модель ділиться на частини, зручні для формування в утверджувальні форми. Виготовляється форма для відливу, після чого відкривається, а модель виймається. Після цього, якщо модель об’ємна, виготовляються внутрішні межі стінок відливу (стержні), які підвішуються всередині готової форми таким чином, щоб зменшити об’єм металу, який буде заливатися в форму, тим самим формуючи стінки відливу (у межах 5 – 9 мм);
– Готову стрижньовану форму готують до відливу. Вона обмотується поліетиленовою плівкою для запобігання попадання всередину форми сторонніх частинок, які заважатимуть протоку металу всередині форми під час вливання;
– Форма фіксується в опоку відповідного розміру і затрамбовується масою, яка триматиме розкривні частини форми і не дасть їм розійтися під час вливання металу;
– Наступним етапом у виготовленні відливу є власне вливання металу, остигання відливу, а також розбирання форми та обрізання каналів для проходження металу (літників).
Після цього відбувається обробка відливу механічним способом (шліфування, полірування).
– Остаточним етапом є хімічне патинування виробу (надання йому кольору), а також нанесення захисного покриття.
2. При використанні технології відливу за виплавлюваними моделями виготовлення самої моделі є складнішим.
– З гіпсової, глиняної або моделі з іншого матеріалу обов’язково знімається гіпсова форма.
– У гіпсову форму заливається гарячий віск, який подібно до води потрапляє у найменші куточки форми і застигає.
– Після відкривання форми воскову модель опускають в суміш, яка під дією хімічних прискорювачів твердне і створює “шкаралупу” довкола воскової моделі.
– Після цього оболонку, всередині якої міститься воскова модель, поміщають у муфельну піч і розігрівають до високої температури.
Віск розтоплюється і витікає з оболонки. Залишається оболонка (форма), у яку після закріплення в опоці, як описано вище, вливається метал.
– Після остигання відливу механічним способом розбивається оболонка і виймається готовий відлив.
На нашому підприємстві використовуються обидва способи виготовлення відливів. Перший спосіб, як правило, використовується
для виготовлення великих меморіальних робіт (пам’ятники, скульптури великих розмірів – 700 мм і більше). Відлив за виплавлюваними моделями, як правило, використовується для виготовлення букв на пам’ятники, малої пластики, нагород, надписів для пам’ятників, а також невеликих таблиць.
Обробка відливу також має свої особливості. В залежності від вимог замовника відлив може бути або оброблений стандартно, або прокарбований (відчеканений). Карбування, як правило, використовується при виготовленні копій антикваріату, оскільки більшість старовинних виробів з бронзи карбовані.
Виготовлення букв з бронзи або латуні включає комп’ютерне проектування кожної букви, виготовлення точних моделей букв для запобігання змінам шрифту під час виготовлення моделей, а також візуалізацію вивіски (проектування кінцевого вигляду вивіски на фасаді будівлі).
Безпосередньо процес виготовлення пам’ятника займає доволі велику кількість часу. Від маленького ескіза на папері або в пластиліні до готового пам’ятника відлитого з бронзи твір проходить вищезгадані стадії ліпки, доробки, формування гісової моделі, відливу гіпсової моделі, а також поділу на частини, для зручності формовки, зборку, зачистку зварних швів, шліфування, патинування та гаряче воскування. У наступних галереях, на прикладі кількох робіт скульпторів Володимира Цісарика та Володимира Одрехівського показано повний процес виготовлення скульптур.